Wednesday, March 9, 2011

::Cara-cara memakai tudung n shawl::


Cara memakai selendang/shawl(apa2 shawl pun boleh)



1. Pin seperti biasa. Bagi sebelah panjang.sebelah pendek.
Kalau ika, ika buat sebelah kanan pendek betul. sebelah kiri panjang.
2. Tarik sebelah panjang ke belakang.

3. Pusingkan shawl macam dalam gambar.
4. jadi macam ni..lepas tu ulangi balik langkah 3 ye.. (kemas kan shawl)



Hasilnya~!



(^_~)v




----------------------------------------------




Cara memakai selendang/shawl menjadi tudung
(apa2 shawl pun boleh, janji xlembut sangat dan kalo bleh,
sembur la ngan spray kanji tu ye..)
1. Lipatkan shawl menjadi segitiga di bahagian hujung.
2. Pakai seperti tudung biasa. Pin kan.
** Tarik sebelah yang panjang ke belakang.
(yang sebelah lagi tu biar pendek sependek nya pun bleh yer)


3. Tarik selendang tadi kehadapan pula. Ulangi langkah 2** sekali lagi.
4. Tarik ketat ya biar dia kemas.
Lepas tu selitkan ke bawah dagu.
Kalau ika, ika pinkan je dengan pin yang memang ada dekat bawah dagu. senang..hehe

Jangan lupa kemas-kemas kan bahagian depan dan belakang.
Bagi cantik je terletak ok!

----------------------------------



CARA-CARA MEMAKAI TUDUNG DUBAI
DUA LAPIS

Step 1

Sarungkan bahagian anak tudung dan betulkan kedudukan 'awning' sesuai dgn raut muka. Jika anak tudung besar, boleh pinkan di bahagian dagu. Gambar menunjukkan bentuk bahagian depan dan belakang tudung.
Step 2, 3, 4, & 5 
Lilitkan selendang melepasi kepala. Selendang boleh dipinkan dengan keronsang di bahu atau dipinkan di belakang kepala mengikut kesesuaian dan kreativiti masing-masing.
Step 6 
Bahagian anak tudung yg labuh didepan diselempangkan dan dipinkan ke bahu untuk menutup bahagian depan / dada. Gambar menunjukkan contoh-contoh pandangan depan dan belakang. Tudung Dubai Dua Lapis ini boleh digayakan dengan pelbagai cara pemakaian bergantung pada kreativiti masing-masing.

Cara-cara pemakaian Tudung Dubai dalam segmen Santun Anggun Majalah NUR Oktober 2009


 **Ni contoh pakai dengan menggunakan shawl Jorjet.

** Cara pakai yang sama seperti contoh yang sebelum ni.
** Ni contoh shawl jorjet dan shawl ni lebih panjang dari
shawl corak kat atas.

** Kaedah melilit yang sama
** Sama je kan?? Senang je….
CARA-CARA MEMAKAI TUDUNG DUBAI

SELAPIS / KUWAITI / ID

Cara-cara memakai tudung dubai
Step 1
Sarungkan bahagian anak tudung dan betulkan kedudukan ‘awning’ sesuai dgn raut muka. Jika anak tudung besar, boleh pinkan di bahagian dagu.
Step 2
Lilitkan selendang melepasi kepala.
Step 3
Selendang boleh dilabuhkan bahagian hadapan untuk menutup bahagian depan / dada
Step 4
Selendang boleh dipinkan dengan keronsang di bahu atau dipinkan di belakang kepala mengikut kesesuaian dan kreativiti masing-masing.


::- lilit shawl -::


 Cara Pemakaian Shawl Gypsi Gaya 1


1) Pin kan selendang ke dagu. Pastikan sebelah kanan selendang lebih panjang dari sebelah kiri selendang. 

2) Tarik selendang di sebelah kiri ke sebelah kanan, dan kemudiankan sematkan dengan kerongsang. 

3) Sama seperti di 2, tarik selendang di sebelah kanan ke sebelah kiri, dan kemudian sematkan dengan kerongsang.

4) Bawa sebelah kanan selendang yang panjang liliti ke belakang, dan biarkan longgar hingga membentuk depan ala 'tudung siti'

5) Sematkan kerongsang supaya lebih kemas.

6) Dah siap ♥

Cara Pemakaian Shawl Gipsi Gaya 2..

1) Letakkan shawl di kepala dengan kedudukan sebelah kiri pendek, dan sebelah kanan panjang.
2) Pin kan selendang sebelah kiri ke anak tudung berhampiran telinga.

3) Ambil sebelah kanan yang panjang tadi pusing atau lilit ke belakang. Pastikan depan membentuk tudung 'ala siti' (ada ruang berbentuk U di depan).

4) Sematkan kerongsang agak besar di sebelah kanan .
5) Sematkan pin atau jarum di sebelah kiri supaya shawl lebih kemas
6) Dah siap...senang je kan (^_^) selamat mencuba... ♥


How to wear shawl Bunga..
1. Pin ka selendang, pastikan sebelah kiri lebih panjang dari sebelah kanan selendang.
2. Ambil sebelah kiri tadi lilit ke belakang dari dalam selendang yang ader bunga. Perhatikan gambar no 2.
3. Masukkan sebelah kiri selendang yang telah dililit tadi ke depan.
4. Ambil sebelah kanan selendang yang ader corak bunga, lipat-lipatkan hujungnya.



5. Setelah dilipat-lipatkan hujungnya, pinkan dengan kerongsang.
6. Tarik sebelah kanan selendang yang ada corak bunga ke belakang.
7. dan sematkan kerongsang, supaya nmpak lebih kemas.
8. Dah siap.


Shawl Qaireen Qaisara

1. Pin kan shawl sebelah kiri lebih panjang dari sebelah kanan.
2. Lilit shawl sebelah kiri yang lebih panjang tadi ke belakang.
3. Pin kan ke dagu
4. lipat dan kemaskan sebelah kanan shawl dan tarik sikit ke tgh
5. sematkan brooch hiasan seperti dalam gambar.
6. done..simple tapi cantik ♥





1. Pastikan bahagian shawl berDESIGN dikedudukan lebih panjang berbanding PLAIN.

2. Lilit shawl seperti biasa.

3. Dengan 2lilitan atau mengikut keselesaan anda.

4. Kedudukan shawl adalah seperti begini.

5. Sematkan peniti.

6. Selit bahagian plain shawl ke dalam.


 CONTOH 1 : Shawls yang biasa org pakai.. =) 








CONTOH 2 : Ala2 tudung ct.. =)




Contoh : Lisa pakai tudung ala2 CT


Step 1 : pakai inner tudung.


Step 2 : pakai shawl pashmina. sebelah panjang dan sebelah pendek kan. pastu, pin kan seperti biasa.


Step 3 : Ambil shawl yang panjang. 


Step 4 : letakkan ke atas kepala. pastikan u'all longgarkan yea part depan tu. klu shawl biasa kita akan tarik terus tpi utk style ala2 ct ni, kita longgarkan part depan.. =)


Step 5 : pin kan hujung yg panjang tdi yea. pastu shawl yg pendek tu kita letakkan kat atas bahu. siap!..selamat mencuba.. =)


 :: Cara- Cara Pakai Shawl Subang ::


Langkah 1 :  pakai inner / anak tudung
Langkah 2 : step ni lebih kurang mcm pakai shawl biasa. sebelah pendek n sebelah pjg kan.
lisa pakai biasanya, pendek sebelah kiri n sebelah kanan pjg.
Langkah 3 : Ambil shawl yg pendek. Letakkan kat atas kepala. cuba tgk picture.
Langkah 4 : Ambil shawl yg pjg plak. 
Langkah 5 : Pastikan "subang" tu keluarkan bagi ke depan yea.
Langkah 6 : Pin kan atas kepala. siap!..mudah, cepat dan senang.

Selamat Mencuba. >.<


 :::: Cara - Cara memakai Shawl Ombak ::



1. pakai inner / anak tudung mcm biasa
2. pakai shawl ombak..sebelah pendek kan dan sebelah lgi satu panjangkan. mcm pakai shawl biasa.
(dlm picture ni, kanan lisa pendekkan n kiri lisa bgi pjg)
3. ambil shawl yg pendek tu then letakkan kat atas seperti dlm picture tu..dan pinkan hujungnya yea.
4. pastu, ambil plak shawl yg pjg.
5. letakkan / naikkan ke atas kepala seperti pic d atas..dan pinkan.
6. dah siap!..simple, mudah dan cepat kan...

selamat mencuba yea.. 
1 1
 :: Shawl Gipsy ::


Cara-cara memakai shawl 1 meter..yippie!



1. Pin kan pada mana2 kiri atau kanan selendang,
pin pada hujung selendang.


2. Untuk menutup leher,sbb selendang ni sekali lilit je,
ambil hujung bahagian yang pendek tadi,dan pin kan di bahu.


3. Ambil pula bahagian yang panjang,
dan lilitkan seperti biasa.(sekali lilit je)

4. setelah selesai melilit, ambil hujung bahagian
dan selitkan atau dipinkan.





5.Ok! macam ni lah rupe setelah siap! simple je kn?




6.Inilah rupa bahagian belakang selendang anda.


11 comments:

mizzCloudy said...

assalamuaikum... hai cantik blog kak..

cantiknye.... suke la. :)

Cik Wawa said...

waalaikummussalam..hihi..xdela..biasaje dek..;)

Anonymous said...

salam..hai wawa..very nice sgt.. saya baru nak beralih arah ke apa saja shawl nie...saya harap wawa dpt kembangkan lagi cara2 memakainya..boleh jga saya praktikkannya yea...hope dptla yea...

Cik Wawa said...

bleh..insyaAllah..;)

sriHidayah said...

cantik sangat.. tengkyuu :)

follow me yeah.. :)

Cik Wawa said...

wlcme..tq ye..ok..insyaAllah ;)

Shafizza Hana said...

Wahhh , thanks ! Senang je rupenye.. Thanks a lot Akak Wawa!

Anonymous said...

cantik2...ank tdung tdung cntik2 la...ssah nk cri kat belah utra nie...:(

Cik Wawa said...

shafizza hana : aah..mmg senang pun syg..hihi ;)

anonymous : xpe..mehla dtg sni..tak pun turun kl..byk..;)

Nurfadhilah Rosdi Yatul Fizam said...

Klu ikut mungkin jadi kut dah pening kepale nak ikut.. huhu..hehe..

Nurfadhilah Rosdi Yatul Fizam said...

Thanks ye kak wawa
Bnyk saye belajar kat blogger akak ni.. hhihi
Always smile :D
Sayang blogger ni dgn orgnye sekali