Sunday, June 5, 2011

::Kejutan Budaya::

Haluuuu smua...
Hari ni nak cakap apa yang terbuku kat hati ni. Tak tertahan rasanya tengok anak muda zaman sekarang yang macam-macam jenis ni..huh!
Sejak duduk kat KL ni jumpa macam jenis orang jumpa. Ish, pelik-pelik je kan. Hmm..tak perlu nak cakap jauh-jauh. Mereka-mereka yang kat kolej tu. Hmm..masing-masing datang dari kampung kan. Nak salahkan siapa ye dalam hal-hal camni. Mereka ikut sangat kata hati. Cakap kawan-kawan. Pengaruh kawan memang pengaruh yang paling besar. Memang dalam hal ni tak dinafikan. Yelah bila berjauhan dengan ibu bapa, kawan-kawan pula lah yang sentiasa bersama, bila dah macam tu lupa diri la jadinya bila tak ada ketatapan dan kekuatan dalam diri masing-masing. Memang dah tu sifat manusia mudah sangat lupa. Ha..berbalik pada pengaruh kawan tadi. Mana tidaknya bila kawan-kawan dah ajak tak kan tak ikut nanti apa pula kata mereka? (dalam hati cakap). Kawan-kawan pula bila kita tak ikut dia "apalah kau ni asyik nak duk rumah, alim sangat". Bila dah jiwa muda kan pastinya tercabarkan bila kawan-kawan cakap macam tu. Masa tu pula tak sempat nak fikir-fikir baik buruknya. Yang sempat fikir jaga hati kawan dan dapat puaskan diri dengan keseronokan bersama kawan. Kalau kawan tu ok, syukurlah alhamdulillah. Tapi kalau kawan tu macam hampeh yang membawa kepada ke jalan yang tak benar tak kan nak ikut juga??? 

Hmm..masalah yang saya nampak sekarang banyak yang membawa kejalan yang tak benar. Asal ada masalah je pergi kat tempat hiburan macam clubbing tu..huh!! Kat situ dah pastinya terjebak dengan arak dan macam-macam lagi lah yang buruk yang pastinya tak kan dapat ketenangan kat situ. Insaflah kawan-kawan...

Ya Allah mana lah akal sihat mereka yang sebenarnya boleh berfikir baik dan buruknya sesuatu perbuatan itu....

Ya Allah..engkau berikan la perlindungan kepada diri ku ini yang sering lalai dan lupa. Dekatkan lah diriku padamu Ya Allah..sesungguhnya Kau segala-galanya bagiku Ya Allah..

No comments: